LOVE

LOVE: 5 tips om vroeger op te staan

Laat ik maar eerlijk zijn: ik ben van nature geen ochtendmens. Of misschien ook wel, het ligt er een beetje aan wat je een ochtendmens noemt.

Ik kom niet makkelijk mijn bed uit ’s ochtends. Het eerste uur hoef je ook echt niet tegen me te praten, want dan heb ik echt geen zin in gesprekken. Dit zorgt bij ons thuis nog wel eens voor botsingen, want Dennis is ook echt wakker als hij wakker is en begint gelijk te kletsen. Gelukkig heeft hij na al die jaren inmiddels wel door dat dat bij mij niet zo goed werkt.

Aan de andere kant kan ik er wel heel erg van genieten als ik eenmaal ben opgestaan. Ik hou van de rust van de ochtend en krijg dan altijd een hoop gedaan. Ik ga bijvoorbeeld graag vroeg sporten, als de sportschool nog (bijna) verlaten is, of ik ga ’s ochtends vroeg achter mijn laptop om alvast wat dingetjes te doen. Toen ik nog een andere functie had op kantoor, begon ik ook altijd graag een uurtje eerder, zodat ik alvast wat dingen gedaan had voordat de rest binnen kwam druppelen.

Je krijgt zo veel meer gedaan in een dag als je de vroege ochtenduurtjes benut! Je zit dan nog vol energie en goede voornemens. Als je ’s avonds na werk thuis komt, ben je vaak moe en is de verleiding erg groot om lekker op de bank te ploffen en Netflix aan te zetten. In de ochtend doe je dat niet zo snel, want je bent niet voor niets zo vroeg je bed uit gekomen. Dan ga je die tijd goed besteden ook!

Zou jij ook graag eerder op willen staan? Ik heb een paar tips voor je.

Tip 1: Zorg dat je voldoende slaap krijgt

De enige manier waarop je vroeg kan opstaan, is als je voldoende slaap krijgt.

Het makkelijkst is om terug te rekenen. Bedenk je eerst hoe laat je op wilt staan de volgende ochtend. Vervolgens haal je hier het aantal uren slaap vanaf dat je wilt krijgen en zo weet je hoe laat jij moet gaan slapen! Dus stel: jij wilt om 6:00 opstaan en weet dat je 8 uur slaap nodig heb in een nacht om goed te functioneren. Dan moet je dus zorgen dat je rond 22:00 in slaap valt. 

Ik krijg regelmatig te horen ‘Ja, maar als ik zo vroeg naar bed ga, kan ik echt nog niet slapen, hoor!’ Als je gewend bent om 0:00 naar bed te gaan, zal het in het begin misschien niet lukken om de slaap te vatten rond 22:00. Dit komt vanzelf goed. Als jij iedere ochtend om 6:00 opstaat, terwijl je pas rond 0:00 gaat slapen, word je vanzelf moe. En dan lukt het wel om de slaap te vatten rond 22:00! Word je niet moe, dan kan je blijkbaar met minder slaap af dan je zelf dacht.

Tip 2: Sta elke dag om dezelfde tijd op

Je lichaam houdt van routine. Zorg dat je elke dag om dezelfde tijd naar bed gaat en om dezelfde tijd opstaat. Zo gaat je lichaam vanzelf wennen aan deze tijden. 

In het verlengde daarvan: ga ook vooral niet snoozen! Dat maakt het opstaan alleen maar moeilijker. Stap je bed uit zodra de wekker gaat.

Tip 3: Creëer een ochtendroutine

In het begin zullen de ochtenden echt niet leuk zijn. Je kan het jezelf dus maar beter zo makkelijk mogelijk maken. Als je elke ochtend hetzelfde doet, hoef je daar in ieder geval niet over na te denken. En dat scheelt een hoop energie! 

Zorg dus dat je van tevoren een plan hebt. Wat voor jou een prettige routine is, moet je helemaal zelf weten. Stap jij het liefst gelijk onder de douche? Wil jij eerst een kop koffie? Het is helemaal aan jou.

Tip 4: Zorg dat je iets hebt om naar uit te kijken

We houden nu eenmaal van beloningen.

Ben jij gek op koffie en kan je je ontzettend verheugen op dat eerste kopje ’s ochtends? Gun jezelf dit dan ook en neem hier uitgebreid de tijd voor. Kan jij je ’s avonds al verheugen op een heerlijk ontbijtje ’s ochtends? Zorg dat dat je je favoriete ontbijt in huis hebt. 

Tip 5: Zorg dat je een reden hebt om op te staan

Dan ben je op tijd opgestaan, heb je je routine afgelopen, heb je genoten van het eerste kopje koffie en heb je nog een uur over voordat je de deur uit moet. Wat ga je doen met deze tijd?

Zorg dat je van tevoren een plan hebt. Als jij een uur lang voor je uit gaat zitten staren, heeft het geen zin om eerder je bed uit te komen. Gebruik de extra tijd in de ochtend voor iets wat belangrijk is voor jou. Je kan de extra tijd gebruiken om te sporten, te werken, het avondeten voor te bereiden, een boek te lezen, te mediteren, je dag te plannen, wat jij wilt!

Ik hoop dat deze tips je helpen om vroeger op te staan. Wat ga jij doen met de extra tijd die dit je geeft in de ochtend? En voor de vroege vogels onder ons: wat is jouw beste tip voor anderen die ook graag vroeg willen opstaan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *