SWEAT

SWEAT: 5 tips voor beginners in de sportschool

De eerste keer dat je naar de sportschool gaat, kan erg intimiderend zijn. Je hebt het gevoel dat iedereen naar je kijkt en dat iedereen ziet dat je geen flauw idee hebt wat je aan het doen bent. Om maar iets te doen, duik je snel op de cardio-apparatuur. Na een uur wandelen, fietsen of traplopen ga je onvoldaan naar huis.

Herkenbaar?

Of heb jij je al een paar keer vol goede moed aangemeld bij een sportschool, om na een aantal maanden (of zelfs weken) weer af te haken en de sportschool alleen nog maar financieel te sponsoren?

Zonde!

Met de volgende tips hoop ik de drempel naar de sportschool iets minder hoog te maken. Daarnaast zullen deze tips ervoor zorgen dat jij het dit keer wel langer volhoudt. Misschien zelfs wel lang genoeg om resultaat te zien!

1. Zorg dat je een plan hebt

Veel sportscholen maken een plan voor je. De eerste keer gaat er vaak zelfs een instructeur mee om de oefeningen uit te leggen. Dit is een ideale manier om te beginnen. Heeft jouw sportschool dit niet, dan zijn er ook op internet allerlei sportschema’s te vinden.

Een plan zorgt ervoor dat jij er straks niet verloren bij staat in de sportschool. Alleen al het feit dat je een plan hebt geef je meer zelfvertrouwen. Jij weet wat je moet doen!

2. Loop niet te hard van stapel

Probeer niet gelijk de eerste dag een 100 kilo legpress te doen of 50 kilo te squatten. Bouw het rustig op. Zoals het oude gezegde luidt: hardlopers zijn doodlopers.

Als jij te snel te veel gewicht pakt, loop je meer kans op blessures. Zorg dat je eerst de techniek van je oefeningen goed te pakken hebt. Heb je deze onder de knie en heb je na het voorgeschreven aantal herhalingen het gevoel dat je er nog een paar kan doen? Dan is het tijd om er een beetje gewicht bij te pakken.

Ga ook niet gelijk elke dag naar de sportschool. Je sociale leven is ook belangrijk, dus je moet kijken hoe je jouw trainingen kunt inpassen in de rest van je leven. Alles afzeggen werkt misschien 1 of 2 weken, maar daarna raak je dat zat. Zoek naar een manier die voor jou vol te houden is.

3. Let op je voeding

Je kunt je training en je voeding niet los van elkaar zien. Je voeding ondersteunt je training of zit je training in de weg. Zorg dus dat je genoeg eet, maar ook dat je niet te veel eet vlak voor je training.

Probeer je training zo te plannen dat er minimaal 2 uur tussen een grote maaltijd en je training zitten. Eet vervolgens ongeveer een half uur voor je training iets kleins (een banaan of een eiwitreep bijvoorbeeld). Zo zorg je dat je voldoende energie hebt voor je training, maar dat je ook niet te vol zit tijdens je training.

4. Doe niet alleen cardio

In het krachthonk kan je de meest fantastische resultaten bereiken, niet alleen fysiek, maar ook mentaal!

Hoewel je met cardio uiteraard wat extra calorieën kan verbranden, is het absoluut niet de meest efficiënte manier om af te vallen. In een later artikel zal ik je hier meer over vertellen.

Wat ik hier wel alvast kwijt wil, is dat krachttraining de beste manier is om je lichaam te shapen. Door je spieren te trainen, zorg je dat je lichaam strakker wordt. Als je afvalt (wat je voornamelijk doet door op je voeding te letten, maar hierover later meer), loop je het risico dat alles een beetje gaat hangen. Door middel van krachttraining kan je dit voorkomen.

Daarnaast zorgt krachttraining er ook voor dat je gedurende de dag meer calorieën verbrandt, dus ook voor het afvallen is krachttraining nuttig!

5. Accepteer dat het tijd kost

Je gaat niet na een paar dagen al resultaat zien. Zo werkt het gewoon niet. Je moet vertrouwen hebben in het proces, ook als je na een week nog niets bent afgevallen. Als jij gedisciplineerd op je voeding let en blijft trainen, ga je resultaat zien. Dat kan niet anders. Dit heeft alleen wel tijd nodig en die tijd moet je jezelf gunnen.

Succes in de sportschool! Laat je me weten hoe het is gegaan en of je iets aan mijn tips hebt gehad?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *